Wat is merkactivatie?

Onder merkactivatie verstaan we elke ervaring, campagne of event die je merk in een rechtstreeks contact brengen met de consumenten en bijdragen aan een loyale gemeenschap rond jouw producten of diensten. Deze activaties, die vaak interactief zijn, brengen het lopende vuurtje in beweging dat jouw merk aan de man brengt. Dit resultaat wil elk bedrijf graag zien gebeuren. Het succes van een merkactivatie is eigenlijk een afweging tussen de beloofde en de ervaren kwaliteit van je merk. Deze balans bepaalt de mate waarin merkactivatie plaatsvindt. Wanneer je bedrijf in tegenstelling belooft dat dat het milieubewust is en een eerlijke handel garandeert maar tegelijkertijd betrapt wordt aandelen te hebben in het aanleggen van oliepijpleidingen doorheen een beschermd natuurgebied, dan zal dit gegeven teniet doen aan de merkactivatie.

Voorbeelden van merkactivatie

Hoe laat je mensen over jouw product spreken op een manier die tot langdurige en positieve actie aanzet? Het antwoord hierop is merkactivatie.
Een schitterend staaltje activatie is meestal te bespeuren wanneer het merk erin slaagt om grote massa in zijn campagne te betrekken. Er bestaan enkele bedrijven die een krak zijn hierin. Hoedje af voor hun ingenieuze concepten en knotsgekke evenementen die duizenden, dan niet tienduizenden mensen warm laten lopen voor hun gevestigde label. De meest succesvolle van deze evenementen worden uiteraard door bekende multinationals georganiseerd, maar kunnen zeker een inspiratie vormen voor elk bedrijf dat de merkactivatie wil bevorderen. Hier enkele voorbeelden:

  • Toyota liet op Times Square een enorme 3D klimmuur bouwen die toegankelijk was voor het grote publiek. Waarom? Om een nieuw automodel te promoten met de slogan: “How far will you take it?”
  • De promotiecampagne van Apple voor de nieuwe Iphone7 bestond uit compilatievideo’svan bedreven fotografen uit wel 25 verschillende landen die een dag uit deze door communicatie verbonden wereld van zonsopgang tot zonsondergang portretteren
  • Op het muziekfestival Osheaga speelde zich een dynamische serre-ervaring af waarin festivalgangers de nieuwste producten van het betrokken merk konden uitproberen

Enkele basisprincipes voor het activeren van je merk

Bij merkactivaties reik je de hand uit naar je publiek en laat je hen op een gedenkwaardige manier weten waar je merk voor staat en waarom het hen goed uitkomt je in deze visie te steunen. In het beste geval brengt dit een soort enthousiasme tot stand waardoor je consumenten tot consumeren overgaan. Het is een kwestie van het juiste publiek te bereiken op het juiste moment en op een manier die geapprecieerd wordt.
Enkele principes van merkactivatie:

  • Om een merk begeerlijk te maken, moet het de passies van consumenten aanspreken door gebruik te maken van creatieve strategieën en ideeën
  • Timing: de juiste tijd en plaats uitkiezen om consumenten met je merk te laten kennismaken motiveert hen om je merk te gaan gebruiken
  • Slimme activatiestrategieën toepassen zoals consumenten persoonlijke ervaringen bezorgen kunnen voor meer geloofwaardigheid zorgen. Hierdoor ontstaat een grotere neiging om tot de koop over te gaan

 


Tags :

Geef een reactie

vier × 1 =